Maladaptív sémák

Szerző: acsizi Közzétéve:

A lenti összefoglaló csak egy rövid, gondolatébresztő a sémákról, amik -reményeim- segítik önmagunk működésének mélyebb megértését.

Induljunk ki abból, hogy mit is jelent a kifejezés?

A séma: egyfajta mintázatot, sztereotípiát jelent. Ide tartoznak olyan -tárgyi- sémák is, mint pl. van egy már kialakult, belsővé vált képem az asztalról. Ez lehetővé teszi, hogy ha valaki egy asztalról beszél, akkor értem, tudom, hogy miről beszél, nem kell külön elmagyarázni, leírni, lerajzolni, hogy miről van szó. Egy ilyen belső reprezentáció természetesen segít engem a mindennapi életben.
A lelki sémák is hasonló módon külsőből idővel -megerősítések, ismétlések eredményeként- belsővé válnak. Mindaddig, amíg segítik az alkalmazkodásomat, probléma megoldásomat, adaptív sémákról beszélhetünk. Viszont ha ezek nem segítenek, hanem gátolnak, korlátoznak, akkor maladaptívak lesznek. Az előfordul, hogy egy maladaptív séma felnőtt korban lehet, hogy adaptív volt gyermekkorban.
A maladaptív -ebből már sejthető- tévedésen alapüló hiedelem, vagy gátló, már elavult rugalmatlan sémát jelent.
A maladaptív sémákat Jeffrey E. Young foglalta össze és dolgozta ki hozzájuk kapcsolódóan a sématerápiát, mint egyéb más módszerek összegyúrt elegyét, ami segít ezeknek a már nem adaptív korlátoknak az oldásában.
Young 18 maladaptív sémát ír le, amiket 5 fő csoportba sorolt. Ezek a következők (zárójelben az angol eredeti rövidítése):

I. Elszakítottság és elutasítottság
    1. Elhagyatottság–instabilitás (Ab)
    2. Bizalmatlanság–abúzus (Ma)
    3. Érzelmi depriváció (Ed)
    4. Csökkentértékűség–szégyen (Ds)
    5. Társas izoláció–elidegenedettség (Si)
II. Károsodott autonómia és teljesítőképesség
    1. Dependencia–inkompetencia (Di)
    2. Sérülékenység–veszélyeztetettség (Vh)
    3. Összeolvadás–éretlenség (Em)
    4. Kudarcra ítéltség (Fa)
III. Károsodott határok tartomány
    1. Feljogosítottság–grandiozitás (Et)
    2. Elégtelen önkontroll–önfegyelem (Is)
IV. Kóros másokra irányultság
    1. Behódolás (Sb)
    2. Önfeláldozás (Ss)
    3. Elismerés-hajszolás (As)
V. Aggályosság és gátlás
    1. Negativizmus–pesszimizmus (Np)
    2. Érzelmi gátoltság (Ei)
    3. Könyörtelen mércék–hiperkritikusság (Us)
    4. Büntető készenlét (Pu)

A fenti 5 sémacsoport abból következett, hogy Young és munkatársai megfigyelték, mi az az 5 fő szükséglet, amire “minden csecsemő vágyik”, vagyis: mire is van szükségük az egészséges fejlődéshez. Ha nem, vagy nem úgy kapják, ahogy szükséges lenne, hiányok, sérülések alakulnak ki a lelkükben.

Az alapvető szükségleteket így írták le:

  1. Kiszámítható fizikai és lelki törődés
  2. Az autonómia, kompetencia átélésének lehetősége
  3. Reális határok
  4. A gondolatok és érzelmek kifejezésének szabadsága
  5. Spontaneitás és játék

#csiziandras

Fotó forrása: https://pixabay.com/


0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Avatar placeholder

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük